رفتن به محتوای اصلی

ضرورت همبستگی با روژآوا : در محکومیت تهاجم نظامی ترکیه: مسعود فتحی
18.10.2019 - 22:25

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹
موضوع جلسه :ضرورت همبستگی با روژآوا : در محکومیت تهاجم نظامی ترکیه
میهمان برنامه :مسعود فتحی از اعضای شورای مرکزی حزب چپ ایران ( فداییان خلق)
این جلسات هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران به طور موازی در بیش از ده گروه و کانال تلگرامی از جمله گروه حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی و کانال تریبون سرزمین من (اجتماعی،سیاسی،فرهنگی) برگزار میشود.

https://t.me/joinchat/CPd7yD6WygdJXnSzgsyIzA-

 

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی جمعه  ۲۶ مهر ۱۳۹۸  برابر با۱۸ اکتبر  ۲۰۱۹

  •  از نظر شما  دلیل اینکه دولت آمریکا کردهارا در این شرایط تنها گذاشت چیست ؟
  • درود بر شما، همبستگی با روژاوا و بطور کلی همبستگی با مردم مظلوم کرد، بسیار عالی و مطلوب است، اما آیا کردهای عزیز مردمی مظلوم و در حد فراموش شدگی دست از جدا پنداری و همبستگی با سایر اقوام کرد یا جدایی طلبی و استقلال و تشکیل حکومتی تمامًا کرد برخواهند داشت؟ یا این اشتیاق به همبستگی سایر اقوام و کشورهای دیگر با خود را غنیمت شمرده به فال نیک گرفته و دست به سوی دیگران دراز می‌کنند و نگاهی فرامرزی و فراملیّتی به وجود باارزش خود خواهند داشت؟
  • با توجه به آتش بس موقت اعلام شده شما شرایط را در این برهه چگونه تحلیل می کنید؟
  • حضور ارتش سوریه و روسیه در شمال این کشور تا چه اندازه می تواند تعادل قوا را به نفع کرد ها تغییر دهد و چشم انداز شما از چیست؟
  • آیا دست آورد های مردم و احزاب کردستان سوریه در تشکیل نوع حکومتی که در ابتدا به آن اشاره کردید با حضور ارتش سوریه از دست خواهد رفت؟
  • لطفا در مورد رابطه کردهای ایران با کردهای ساکن در شما ل سوریه که مورد حمله ترکیه قرار گرفته اند توضیح بدهید - با تشکر
  • نقش ایران در این وضعیت به نظر شما قویتر نخواهد شد ؟
  • آیا دست آورد های مردم و احزاب کردستان سوریه در تشکیل نوع حکومتی که در ابتدا به آن اشاره کردید با حضور ارتش سوریه از دست خواهد رفت؟
  • درود برشما/ بفرمائید دستاورد روژوآوا، از جنبه تئوریک بر کدام بنیان های نظری چپ جهانی متکی است؟
  • درقرارداد ۱۳ ماده ای منعقده بین آمریکا وترکیه ، که قراردادی بین دوکشورمتجاوز عضو پیمان ناتودر خصوص تعیین سرنوشت برای بخشی ازکشوری ثالث که میتواندبه الگوئی برای سایرکشورهای دارای حکومت های دیکتاتوری وفاسدتبدیل شود، آنچه ازمفاداین قرارداد که حتی توسطاستعمار کهن نیز کمتر نمونه آنرا میتوان دید، آیاروژآوا باید به قراردادتمکین کند وبدون هزینه برای امریالیسم آمریکا  واردوغان فاشیست  ازتمام دست آوردهای خودچشم پوشیده ودرواقع به حیات خود با آن همه قهرمانی خاتمه دهد،یا به رزم قهرمانانه خود ادامه دهند؟ که دراین حالت نیازبه  همبستگی ازروژآوا درسطح جهانی ازجمله ضروری ترین اقدام است!
  • درخبر ها آمده که کرد ها جهت مقابله با ارتش متجاوز ترکیه با ارتش سوریه متحد خواهد شد وبا شده نظر جناب عالی به خبر چی هست؟
  • با سلام  مسعود فاتحی گرامی  خسته نباشید انعکاس صدا ی شما در پرسش پاسخ یاد آور رفیق کیانوری است سئوال من ازاین قرار است با توجه به موضع گیری اکثر احزاب کمونیست و کارگری و دیگر احزاب مترقی از جمله حزب تودهٔ‌ ایران  که از همه نیروهای مترقی جهان خواسته اند صدای اعتراض یکپارچه‌شان را بر ضد تجاوز آشکار ترکیه به خاک سوریه بلند کنند. آیا فکر نمی کنید مطرح نمود خلقها از جمله خلق کرد از طرف رفقا ی حزب چپ ایران ( فدائیان خلق )یک نوع عدم هم آهنگی با نیروی مترقی چپ  جهان باشد با توجه به اینکه نشانه های از ناسیونالیسم در برخی شعارها دراین مقطع درگیری  از جانب راست مشاهده می شود .با احترام
  • کدام احزاب در روژوا فعال هستند؟
  • آیا همکاری کرد ها و دولت اسد می تواند ماهیت حاکمیت تک حزبی سوریه را تحت تاثیر قرار داده و دمکراسی را در این کشور برقرار کند؟
  • سلام جناب آقای فتحی -  دغدغەی جناب اردوغان بنظر شما مبارزە با تروریسم هست یا اینکە خطر وجود دولت کوردی در همسایگی خود و اینکە ترس از اینکە این موضوع بە کوردهای داخل هم کشیدە بشە ، چون بعدا از کوردستان عراق ، کوردهای سوریە دومین دولت کوردی هستند ؟ واینکە ادعای اردوغان در مورد رابطەی "ی پ ژ " با "پ ک ک"  را تا چە حد صحیح میدانی ؟
  • سلاحهای روژاوا از کجا تامین میشود؟
  • ایا این صحت دارد که ی پ گ در جریان جنگ داخلی سوریه با اسد و سپاه قدس همکاری کرد، به این امید که پس از پایان جنگ اسد آنها را راحت می‌گذارد و به مناطق تحت سلطهٔ آنها خودمختاری می‌دهد؟
  • ایا امریکا در رابظه باسوریه نقش خودش را کمرنگ کرده وبا حمله اردوغان به کردها این نقش رو به ترکیه سپرده ؟
  • در توافق نامەی آمریکا و ترکیە آمدە کە در 30کیلومتر مود بحث نباید ـypj حضور داشتە باشە ، این درحالیە کە ارتش اصلی ڕۆژئاوا "ق د س " است ، کە در میان آنها ترکمن و عرب نیز وجود دارد هرچند فرماندهی اصلی و تشکیل دهندەی آنها کوردەها هستند  چرا بە "ق د س" کە مادر اصلی است و ypj زیر مجموعە ای  اشارە نشدە ؟؟ ایا نیرۆهای ypj میتونن با لباس ق د س حضور داشتە باشن ؟ قبلا هم در منبج چنین اتفاقی افتادە بود
  • درقرارداد ۱۳ ماده ای منعقده بین آمریکا وترکیه ، که قراردادی بین دوکشورمتجاوز عضو پیمان ناتودر خصوص تعیین سرنوشت برای بخشی ازکشوری ثالث بنام "روژآوا"که میتواندبه الگوئی برای سایرکشورهای دارای حکومت های دیکتاتوری وفاسدتبدیل شود،درواقع درخواست تسلیم بلاشرط است ،و آنچه ازمفاداین قرارداد مشخص است بقدری تجاوزکارانه است ،که حتی توسط استعمار کهن نیز کمتر نمونه آنرا میتوان دید، آیا"روژآوا "باید به قراردادتمکین کند وبدون هزینه برای امریالیسم آمریکا  واردوغان فاشیست  ازتمام دست آوردهای خودچشم پوشیده ودرواقع به حیات خود با آن همه قهرمانی خاتمه دهد،یا به رزم قهرمانانه خود ادامه دهند؟ که دراین حالت نیازبه  همبستگی از"روژآوا" درسطح جهانی ازجمله ضروری ترین اقدامات است! ما نیروهای داخل کشوردرشهرهای غیرکرد چگونه میتوانیم روژآوا  رایاری کنیم؟باسپاس
  • اخرین سوالم اینە در مورد نقشە ای کە وزیر دفاع ترکیەانتشار دادە  کە قسمت هایی از ایران هم توی این نقشە هست چرا فعالان ایرانی کە در موارد مشابە  خیلی فعال بودن الان سکوت کردن ، تلوزیونهای خارج نشین و فعالان ناسیونالیست  ، حتی افکار عمومی  و همە ....؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.