رفتن به محتوای اصلی

ترامپ کلید کاخ سفید را تحویل داد؟!
25.11.2020 - 06:55

با سرعت گرفتن روند انتقال قدرت در آمریکا، جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا رسما اولین اعضای کابینه خود را معرفی کرده است.

در صورت تایید، آوریل هِینز اولین مدیر زن اطلاعات ملی و الهاندرو مایورکاز اولین رئیس لاتین‌تبار سازمان امنیت ملی خواهد بود.

آقای بایدن در کنفرانسی خبری گفت که این تیم دستور کاری را اجرا خواهد کرد که منعکس کننده "بازگشت آمریکا به صحنه و آمادگی این کشور برای رهبری جهان" است.

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با شروع فرآیند انتقال قدرت موافقت کرد.

با این حال او هنوز از پذیرش شکست خودداری می کند. آقای ترامپ گفت که سازمان خدمات عمومی (جی اس اِی) که بر انتقال قدرت نظارت می کند باید "اقدامات لازم" را انجام دهد اما همچنان ادعاهای بی مبنا دایر بر "تقلب" در انتخابات سوم نوامبر را تکرار کرد.

آقای بایدن اکنون به میلیون ها دلار بودجه، گزارش های امنیت ملی و مقام های ارشد دولتی برای مقدمه چینی شروع به کار در روز ۲۰ ژانویه دسترسی خواهد داشت.

برآورد می شود آقای بایدن با ۳۰۶ رای در مقابل ۲۳۲ رای در کالج انتخاباتی آمریکا برنده شود. این کالج روز ۱۴ دسامبر تشکیل جلسه خواهد داد تا رئیس جمهور بعدی را مشخص کند.

تیم وُلف فرماندار پنسیلوانیا روز سه شنبه گفت که او پیروزی آقای بایدن در این ایالت را تصدیق کرده است. میشیگان، دیگر ایالت سرنوشت ساز در این انتخابات، روز دوشنبه پیروزی بایدن را تایید کرده بود.

آنتونی بلینکن، لیندا توماس-گرینفیلد و جیک سالیوان از راست به چپ

 

آنتونی بلینکن، لیندا توماس-گرینفیلد و جیک سالیوان از راست به چپ

بایدن چه گفت؟

آقای بایدن روز سه شنبه در جریان معرفی نامزدهای کابینه بر نیاز به بازسازی ائتلاف های جهانی و همچنین مهار ویروس کرونا و تغییر اقلیم تاکید کرد.

او گفت گزینه هایش نشان می دهد که آمریکا بار دیگر قصد رهبری جهان را دارد "نه عقب نشینی از آن." این به معنی فاصله گرفته از سیاست "آمریکا اول" دونالد ترامپ است.

او گفت: "نمی توانیم با تفکرات کهنه و عادات انعطاف ناپذیر با این چالش ها روبرو شویم."

به گفته آقای بایدن رهبران جهان در تماس خود نشان داده اند "که تا چه اندازه منتظر هستند ایالات متحده نقش تاریخی خود به عنوان رهبر جهان" را اعمال کند.

او در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی که سه شنبه پخش شد گفت: "رئیس جمهور ترامپ منظره پیش روی ما را عوض کرده. در دوره او شعار آمریکا اول، آمریکا تنها، در صدر بود. ما در موقعیتی قرار گرفته ایم که ائتلاف ها تحت فشار قرار گرفته و متشنج شده."

او همچنین گفت که پیام کاخ سفید در کلید زدن فرآیند انتقال قدرت نه "با اکراه" بلکه "صادقانه" بوده است.

او گفت برنامه ای برای دیدار با کارگروه کووید کاخ سفید درباره توزیع واکسن دارد.

او تاکید کرد که ریاست جمهوری او را نباید "دوره سوم دولت اوباما" تعبیر کرد چون "ما با جهانی کاملا متفاوت از آنچه در دولت اوباما-بایدن با آن روبرو بودیم مواجه هستیم."

کامالا هریس معاون آقای بایدن، که خود اولین زنی است که این نقش را به عهده می گیرد، گفت که "فاکت ها چراغ راهنمایی دولت بعدی خواهد بود و تحت هر شرایطی از تیم ما فقط باید انتظار حقیقت را داشته باشید."

بسیاری از گزینه های آقای بایدن همکاران او از دولت باراک اوباما هستند.

آقای بایدن شش مقام کلیدی کابینه را روز سه شنبه معرفی کرد:

  • آنتونی بلینکن وزیر خارجه؛ آقای بایدن گفته که این دیپمات قدیمی "از روز اول آمادگی کار" خواهد داشت
  • جان کری، فرستاده امور اقلیمی؛ او یکی از معماران توافق اقلیمی پاریس بود که آقای ترامپ از آن خارج شد. آقای کری گفت که جهان باید "برای پایان دادن به بحران اقلیمی متحد شود"
  • آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی؛ آقای بایدن گفت: "من یک آدم حرفه ای را انتخاب کرده ام... مدافع سرسخت بیان حقیقت"
  • الهاندرو مایورکاز، وزیر امنیت ملی؛ آقای بایدن گفت "این یکی از دشوارترین پست ها در دولت است" و آقای مایورکاز نقشی حیاتی "در حل سیستم معیوب مهاجرت بازی خواهد کرد"
  • جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید؛ آقای بایدن از او به عنوان "یکی از معتمدترین مشاوران" خود نام برد
  • لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل؛ آقای بایدن او را یک "دیپلمات آبدیده و متشخص" که "با همه با احترام و کرامت برخورد می کند" توصیف کرد

یک گزینه دیگر که انتظار آن می رود اما هنوز رسما اعلام نشده مربوط به انتصاب جَنِت یِلِن، رئیس سابق بانک مرکزی، به عنوان وزیر دارایی است.

بیشتر این نامزدها نیازمند تایید در سنا که در کنترل جمهوری خواهان است خواهند بود، هرچند به ندرت اتفاق می افتد که سنا نامزدهای مورد نظر رئیس جمهور را رد کند.

اولین مصاحبه تلویزیونی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب قرار است عصر سه شنبه پخش شود.

جمهوری خواهان چه می گویند؟

درحالی که نامزدهای مورد نظر آقای بایدن ده ها سال تجربه کار را دارند، اما همین موضوع سبب انتقاد کسانی شده که به سابقه دیرینه دولتی آنها اعتراض دارند. آقای ترامپ تا پیش از ریاست جمهوری هیچ نوع پست دولتی نداشت و بسیاری از مقام هایی که منصوب کرد هم تجربه کار دولتی نداشتند.

با این حال جمهوری خواهان در سنا عمدتا در مورد گزینه های آقای بایدن سکوت کرده اند.

آقای ترامپ روز سه شنبه در حضوری کوتاه در اتاق کنفرانس خبری کاخ سفید از کار دولت خود قدردانی کرد، عبور شاخص بازار سهام دا جونز از مرز ۳۰ هزار را ستود و بدون پاسخگویی به سوالات آنجا را ترک کرد.

هرچند بیشتر هم حزبی های آقای ترامپ تاکنون با او در مورد عدم پذیرش شکست همصدا بوده اند، برخی شروع به خروج از صف متحدان او کرده اند.

لامار الگزاندر سناتور اهل تنسی که قصد بازنشستگی دارد گفت که رئیس جمهور باید "کشور را در اولویت قرار دهد" و به موفقیت آقای بایدن کمک کند.

او گفت: "وقتی در دولت خدمت می کنید، مردم همیشه آخرین کار شما را به خاطر خواهند سپرد."

سناتور شلی کاپیتو مور از ویرجینیای غربی هم گفت "انتخابات ۲۰۲۰ باید در مقطعی پایان یابد."

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.