رفتن به محتوای اصلی

افشاگری آخرالزمانی رضا فیاضی و رشیدپور از آنچه خامنه‌ای و نمکی بر سر مردم آوردند
02.08.2021 - 15:47

پیش‌بینی مرگ روزانه تا ۸۰۰ مبتلا به کرونا در ایران در پی اشباع بیمارستان‌ها و کمبود سرم

در ایران پر شدن تخت‌های بیمارستانی و کمبود امکانات درمانی و دارو، از جمله کمبود شدید سرم تزریقی و آب مقطر، همزمان با بروز موج پنجم شیوع کرونا موجب افزایش مرگ مبتلایان شده است.

بر اساس گزارش‌های متعدد مردمی دررسانه‌های اجتماعی، خانواده‌ها برای تهیه برخی داروهای اصلی مانند رمدسیویر و همچنین سرم در داروخانه‌ها سرگردانند و عملا این داروهاکمیاب‌اند.

با این حال، حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، روز دوشنبه ۱۱ مرداد دو عامل گرمای هوا و نیاز برخی افراد که دچار کم‌آبی بدن شده‌اند به سرم و همچنین مصرف مربوط به بیماران مبتلا به کرونا را از دلایل کمبود سرم در کشور دانست.

او اضافه کرد که در این شرایط، خط تولید یکی از شرکت‌های تولید سرم در ایران، به دلیل آنچه «بازسازی خطوط تولید» اعلام شده، متوقف شده است.

 

 

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز شامگاه یکشنبه در یک برنامه زنده تلویزیونی «مشکل کمبود سرم» را تایید کرد و قول داد «به زودی» حل شود.

 

قطعی برق عامل کاهش تولید سرم

اما برخلاف اظهارات این مقام دولتی، برخی داروخانه‌ها علت کمبود سرم را «قطع برق کارخانه‌ها و افزایش سرعت همه‌گیری ویروس کرونا» می‌دانند.

یک داروخانه‌دار در تهران به «تجارت نیوز» گفت: «مگر جنگ است که سرم نیست؟ سرم مدت‌هاست که کمیاب شده و این روزها مریض‌های کرونایی نیاز شدیدی به سرم دارند اما در تولید درجا می‌زنیم.»

او تاکید کرد: «تولید سرم پیچیده‌ نیست. سرم آب نمک است اما در تولید این دارو هم مشکل داریم.»

هادی ابوی، رییس انجمن‌ صنفی کارکنان داروخانه‌های سراسر کشور، روز دوشنبه با تایید کمبود سرم در داروخانه‌ها گفت: «با شیوع موج پنجم کرونا تقاضا برای سرم زیاد شد و توزیع سرم برای داروخانه‌ها سهمیه‌بندی شد.»

ابوی ادامه داد: «سرم نه تنها در تهران کمیاب شده است بلکه در سایر شهرها از جمله مشهد هم این مشکل وجود دارد.» او با تاکید بر این که سرم مثل قرص‌های مسکن نیست که مردم مصرف «خودسرانه» داشته باشند، علت اصلی کمبود آن را «بی‌تدبیری مسئولان» دانست.

 

اضافه شدن روزانه ۴۰ هزار نفر به نیازمندان سرم

محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران نیز ضمن تایید کمبود سرم‌های تزریقی، به خبرگزاری تسنیم گفته است: «در حال حاضر و در پیک جدید بیماری کرونا روزانه حدود ۴۰ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند.»

او مدیریت بحران از سوی دولت را زیر سوال برد و گفت: «باید انبارهایی برای زمان بحران داشته باشیم تا در روزهای کرونا، بیماران نسبت به کمبود داروها نگرانی نداشته باشند.»

 

 

روز جمعه هشتم مرداد، نازی ناصری مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان استان خراسان رضوی گفته بود: «اولین مشکل ما این است که بسیاری از داروهای عادی مانند فاموتیدین و مونته لوکاست که برای درمان کرونا تجویز می‌شود اکنون در سطح شهر مشهد با کمبود مواجه شده و متاسفانه حتی سرم‌ها هم سهمیه‌بندی شده‌اند. داروی فاویپیراویر هم که یکی از داروهای پرمصرف است سهمیه‌بندی شده است.»

تجارت‌نیوز به نقل از داروخانه‌دارها نوشت که «ماهانه به هر داروخانه ۱۲ یا ۲۴ عدد سرم داده می‌شود. این در حالی است که تجویز پزشکان در دفترچه بیمار بین چهار یا پنج سرم است.»

 

اشباع بیمارستان‌ها و احتمال مرگ روزانه تا ۸۰۰ بیمار

علاوه بر کمبود شدید داروها و سرم، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در اغلب مناطق ایران نیز تکمیل شده است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، گفته است: «در هفته‌های اخیر بیماران بدحالی بوده‌اند که برای بستری‌شدن بلاتکلیفند؛ چون ظرفیت بستری تقریبا در اکثر مراکز درمانی تهران تکمیل است.»

مهرزاد لطفی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرد که ظرفیت ۹۶ درصد بخش‌های بستری بیماران کووید۱۹ در بیمارستان‌های استان فارس تکمیل شده است.

در چنین شرایطی، معاون کل وزارت بهداشت ایران پیش‌بینی کرده که تا یک ماه و نیم آینده آمار رسمی تعداد روزانه مرگ بر اثر کرونا به ۶۰۰ و حتی ۸۰۰ نفر خواهد رسید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.